Диктовка по случай 24 май 2020 година за малки ученициИнститут за български език

По случай 24 май – Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост, през 2020 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, част от спомена на Иван Вазов „Големият ден“. Текстът е нормализиран за целите на диктовката. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя 1 клас, 2 клас, 3 клас, 4 клас, 5 клас, 6 клас

Езикова игра с езиков паспортИнститут за български език

Езикова игра, в която участниците отговарят писмено на въпроси от пет категории: граматика, лексика, фразеологизми, правопис и пунктуация. При правилни отговори участниците получават печат в специален езиков паспорт. Целта е да съберат пет печата. Въпросите могат да се използват и отделно. Езиковата игра е била част от Празник на буквите, проведен на открито на 11 май 2016 г. в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в гр. Ихтиман, на 25 май 2016 г. в ОУ „Васил Левски“, с. Новачене и на 31 май 2016 г. в ОУ „Васил Левски“, гр. Ботевград.\r\nhttp://ibl.bas.bg/troen-praznik-v-gr-ihtiman-na-11-may-v-denya-na-svetite-bratya-kiril-i-metodiy/\r\nhttp://ibl.bas.bg/praznik-na-bukvite-v-novatchene-i-botevgrad/

 за групова извънкласна работа
 компютър
занимателна игра 4 клас, 5 клас, 6 клас, 7 клас

Езикови задачи за седми класИнститут за български език

Институтът за български език предлага езикови задачи за седми клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на шести или началото на седми клас.

 за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работа
материали за учителя, тест 7 клас, 6 клас

Езикови задачи за седми клас 2019Институт за български език

Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ предлага езикови задачи за седми клас върху адаптиран откъс от книгата „Баба праща поздрави и се извинява“ от Фредрик Бакман. Включени са 10 въпроса, които се опират на учебния материал от предходните учебни години. Поредността на въпросите следва поредността на изреченията в текста, като някои въпроси може да се отнасят към повече от едно изречение. В някои от задачите трябва да се препишат части от изречение, за да се даде верният отговор, а в други има четири предложения, от които трябва да се избере правилното.\r\nЕзиковите задачи „Опознай българския език!“ имат за цел да провокират интереса на българските седмокласници към четенето и българския език, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на шести или началото на седми клас.\r\nЕзикови задачи за седми клас могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik/

 за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работа
занимателна игра, задача 7 клас, 6 клас

Езикови задачи за шести класИнститут за български език

Институтът за български език предлага езикови задачи за шести клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на пети или началото на шести клас.

 за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работа
материали за учителя, тест 6 клас

Езикови задачи за шести клас 2019Институт за български език

Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ предлага езикови задачи за шести клас върху откъс от книгата „Малкият принц“ на Антоан дьо Сент-Екзюпери. Включени са 10 въпроса, които се опират на учебния материал от предходните учебни години. Поредността на въпросите следва поредността на изреченията в текста, като някои въпроси може да се отнасят към повече от едно изречение. В някои от задачите трябва да се препишат части от изречение, за да се даде верният отговор, а в други има четири предложения, от които трябва да се избере правилното. Езиковите задачи „Опознай българския език!“ имат за цел да провокират интереса на българските шестокласници към четенето и българския език, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на пети или началото на шести клас. Езикови задачи за шести клас могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik/

 за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работа
занимателна игра, задача 6 клас, 5 клас

Минало неопределено времеИнститут за български език

Подпомага преподаването на минало неопределено време в шести клас. Материалът е използван по време на проекта „Заедно напред!” в три български училища. По време на урока учениците могат да пишат върху бяла дъска, върху която се прожектира.

 за преподаване на нов урок
 компютър, проектор
урок 6 клас