Форумът ще даде възможност на учени, университетски преподаватели, учители и експерти по български език да се срещнат и да обменят знания и опит, свързани с изследването и обучението по български език. Приложението на изследователските методи в обучението по български език цели развитие на функционалното мислене на учениците в рамките на понятийната система и граматичната структура на съвременния български книжовен език. По-конкретно, целта на форума е да се представят теоретични знания и практически умения, свързани със съвременни изследователски методи и възможностите за тяхното използване в обучението по български език чрез създаването на интерактивни задачи за колективна и самостоятелна работа. Форумът ще постави началото на ежегодни събирания на българистите.

Форумът ще се проведе в Националния дворец на културата, зала 4.

Програма

10:00 – 10:15
Откриване и приветствия
Министерство на образованието и науката
Национално издателство за образование и наука „Аз Буки”
10:15 – 10:50
Петър Кендеров, Евгения Сендова, Тони Чехларова (Институт по математика и информатика, БАН):
Изследователски подходи в образованието
10:50 – 11:25
Мила Димитрова-Вълчанова (Норвежки университет за наука и технологии):
Тестове и средства за проверка на езикови способности у децата
11:25 – 12:00
Светла Коева (Институт за български език, БАН):
Изследователски подходи в обучението по български език (Платформа за свободно споделяне на материали за обучение по български език)
12:00 – 12:45
Обедна почивка
12:45 – 14:30
Тематичен блок: Споделяне на добри практики за приложението на изследователски подходи при преподаването на български език
12:45 – 13:00 Татяна Ангелова (Софийски университет „Св. Климент Охридски”):
Данните от международните изследвания на грамотността PIRLS'2006 и PISA'2009 като стимул за насърчаване на грамотността чрез обучението по български език
13:00 – 13:15 Веселина Тонева (11 СОУ „Константин Константинов“, Сливен):
„Ловци“ на грешки (модел за интерактивно усвояване на нормите на съвременния български книжовен език)
13:15 – 13:30 Илияна Гаравалова (Институт за български език, БАН):
Познаването на граматичните особености на местния диалект в помощ на учителя по български език
13:30 – 13:45 Марина Петрова (Професионална гимназия по електротехника и електроника, Пловдив):
Технология за повишаване на рецептивните и продуктивните умения чрез прилагане на портфолио и самооценъчни карти в гимназиалния етап на обучение по български език 13:45 – 14:00 Лучия Антонова (Институт за български език, БАН):
Нашенският език в нашето съвремие – мястото на диалектите в съвременната реч
14:00 – 14:15 Борислав Георгиев (Нов български университет):
Как да обучаваме студенти нефилолози на функционална грамотност по български език?
14:15 – 14:30 Ани Кочева (Институт за български език, БАН):
Българският език на ново място по света
14:30 – 15:00
Кафе пауза
15:00 – 16:45
Тематичен блок:
Споделяне на добри практики за приложението на изследователски подходи при създаването на материали за обучение по български език
15:00 – 15:15 Радка Влахова-Руйкова (Софийски университет „Св. Климент Охридски”): Препъникамъни пред създателите на учебници по български език
15:15 – 15:30 Диана Благоева, Сия Колковска, Ванина Сумрова (Институт за български език, БАН):
Многотомният академичен „Речник на българския език” в обучението по български език в училище 15:30 – 15:45 Ани Кемалова (Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”):
Един различен поглед към материалите за самостоятелна работа в обучението по български език
15:45 – 16:00 Кристияна Симеонова (Институт за български език, БАН): За някои терминологични проблеми при създаването на материали за обучение по български език 16:00 – 16:15 Тони Чехларова, Галя Пенчева (Институт по математика и информатика, БАН): Изследвания с кода на Цезар
16:15 – 16:30 Евгения Сендова (Институт по математика и информатика, БАН):
Генериране на езикови фрагменти в компютърна среда
16:30 – 16:45 Бистра Жекова (Езикова гимназия „Д–р Иван Богоров“, Димитровград):
Целенасочено развитие и усъвършенстване на езиковите компетентности в гимназиален курс на обучение чрез извънкласни форми на работа (или как Клуб „Знаем ли български език?” помогна на ученици от ХІ клас да преодолеят езиковите грешки)
16:45 – 17:00 Закриване

Текстовете на докладите ще бъдат отпечатани.

Разходите за форума – такса правоучастие и кафе паузи, се поемат от организатора.
Други разходи – включително транспорт, нощувки или дневни, са за сметка на участника.

Присъствалите ще получат сертификат за участие във Форума „Изследователски подходи в обучението по български език“.