за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от есето на Георги Господинов „Седем неща, които можете да направите с една книга (без да се брои четенето)“. Предоставя се като звуков файл. Прилoжено e описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2015 г. http://ibl.bas.bg/napisanoto-ostava-pishi-pravilno/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от есето „Чудото на четенето (Не само за деца)“ на Георги Господинов. Предоставя се като звуков файл. Прилoжено e описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2016 г. http://ibl.bas.bg/napisanoto-ostava-pishi-pravilno-2/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от есето на Александър Балабанов „Българският език и богатството на българското слово“. Предоставя се като звуков файл. Прилoжено e описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2016 г. http://ibl.bas.bg/napisanoto-ostava-pishi-pravilno-2/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от интервю с поетесата Мария Донева. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2017 г. http://ibl.bas.bg/kampaniyata-vnapisanoto-ostava-pishi-pravilnov-na-24-may-2017-godina/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от „Читанка за 3. клас“ с автори Татяна Борисова, Екатерина Котова, Катя Никова, Николина Димитрова. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2017 г. http://ibl.bas.bg/kampaniyata-vnapisanoto-ostava-pishi-pravilnov-na-24-may-2017-godina/
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от книгата на Беньо Цонев „Хиляда години български език“. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!” за 24 май 2018 г.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от есето на Николай Хайтов „За думите“. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!” за 24 май 2018 г.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката е откъс от „Уча български език в трети клас“ с автор Неда Петрова. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“ за 24 май 2019 г.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класДиктовката съдържа откъси от изказвания на поетесата Мирела Иванова и на писателя Захари Карабашлиев по случай 24 май. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“ за 24 май 2019 г.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класПо случай 24 май – Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост, през 2020 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, откъс от статията на Манол Глишев „Как Найден Геров създаде легендата за Солунските братя“, публикувана в интернет сайта „Площад „Славейков“. Направени са редакторски промени за целите на диктовката. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класПо случай 24 май – Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост, през 2020 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, част от спомена на Иван Вазов „Големият ден“. Текстът е нормализиран за целите на диктовката. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класПо случай 24 май – Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, през 2022 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, състояща се от откъси от изказвания на писателя Владимир Зарев и на поета и журналист Марин Бодаков по случай 24 май. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.
за групова извънкласна работа, за упражнения в класПо случай 24 май – Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, през 2022 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, откъс от слово на писателя Деян Енев по случай 24 май. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста съдържат по 10 въпроса само от сферата на езикознанието, като не са базирани върху предварително зададен текст.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста базират част от своите въпроси върху първия компонент, т.е. върху текста на диктовката. Всичките 10 въпроса са свързани с изучаваното в IV клас по български език.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста се основават на текста за диктовка, като включват и допълнителни въпроси. Общият брой въпроси от втория компонент е 10, като всички те са изцяло обвързани с материала по български език.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста се състоят от дванайсет тестови задачи, включващи езиковедски и литературни въпроси. Включен е един текст – този на диктовката, като част от въпросите от втория компонент се базират именно на него.