Михаела Москова
Текстовете на рекламите може да не са добре обмислени и редактирани, може да съдържат и правописни грешки и по този начин да затвърждават грешната употреба. Да разгледаме следния текст от рекламен материал: Децата ще участват в експедиция и ще открият различните крила на летящи „динозаври“. Как са летяли птерозаврите?
Има ли грешка в подчертаните форми? Така ли се пишат тези причастия?
В българския език действа правилото за променливо я, според което при определени условия я преминава в е. Според правилата на правописа се пише я, когато са изпълнени следните условия:
- я се намира в сричка под ударение;
- следващата сричка съдържа една от гласните а, о, у, ъ или я е в последната сричка на думата;
- след я не следва мека съгласна или съгласна ж, ч, ш или й.
Ако не е спазено поне едно от условията, я преминава в е. Например: пълзял – пълзели, видял – видели, летял – летели.
В Официалния правописен речник на българския език са посочени случаите, в които правилото за променливо я не е в сила по исторически причини. Един от тях се отнася до формите за 1 и 2 л. мн. ч. на мин. св. и мин. несв. време на глаголите. Например: пълзяхме, пълзяхте; видяхме, видяхте. Към изключенията спадат и формите за мн. ч. на сегашно деятелно причастие на глаголите, когато ударението пада на я. Например: пълзящ, пълзящи; летящ, летящи.
Така получаваме следните правописно правилни комбинации: Летящите динозаври летели високо горе, а пълзящите насекоми пълзели ниско долу.
Ако се върнем на рекламния текст, с който започнахме, трябва да се посочи, че в него има грешка. Правилното изписване на последното изречение е: Как са летели птерозаврите?
в. „Аз-буки“, бр. 1, 4 – 10.01.2024 г.