Home
The Institute for Bulgarian Language (IBL) is one of the oldest institutes of the Bulgarian Academy of Sciences.
The Institute is the main centre for scholarly research and description of the Bulgarian language with a focus on its contemporary state, history, dialect diversity and interaction with other languages.
The priority research areas of the Institute for Bulgarian Language are:
- Theoretical linguistic research;
- Academic Dictionaries of Bulgarian;
- Language resources and programs for natural language processing;
- Language competence;
- Bulgarian cultural and linguistic heritage;
- Sources for the history of the Bulgarian language.
The Institute for Bulgarian Language provides various services to institutions and citizens of Bulgaria.
The Institute for Bulgarian Language consists of 10 departments and a Library.
PERIODICALS OF THE INSTITUTE
![(Български) Пролетен лингвистичен семинар](http://ibl.bas.bg/wp-content/uploads/2024/04/IMG_2658a.jpg)
(Български) Пролетен лингвистичен семинар
(Български) Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ организира Пролетен лингвистичен семинар през април, май и юни 2024 г. ⮩ 06.06.2024: Лекция на доц. Марияна Биелич ⮩ 06.06.2024: Лекция на проф. Гулиелмо Чинкуе ⮩ 04.06.2024: Лекция на доц....
![(Български) Официално представяне на платформата БЕРОН](http://ibl.bas.bg/wp-content/uploads/2024/05/beron-Untitled-1.jpg)
(Български) Официално представяне на платформата БЕРОН
(Български) На 10 май 2024 г. от 11 ч. в зала „Акад. Иван Евстатиев Гешов“ в Централното управление на Българската академия на науките се състоя официалното представяне на платформата БЕРОН. БЕРОН...
![(Български) Кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“ за 24 май 2024 година](http://ibl.bas.bg/wp-content/uploads/2016/07/Написаното.png)
(Български) Кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“ за 24 май 2024 година
(Български) По случай 24 май – Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, Институтът за български език „Проф....